رباتیک و تاریخچه ی رباتیک

مطالبي در باره ي رباتيك


پیشرفته ترین روبات جهان ساخته شد

گروهی از دانشمندان دانشگاه زوریخ پیشرفته ترین روبات جهان را ساخته اند.

به گزارش ایرنا، «ایکی» مخفف «ایکی روبات» نخستین روبات دارای «ماهیچه» ، «تاندون» و «استخوان» است که از یک نوع پلاستیک خاص ساخته شده است که به حرکت وی کمک می کنند.

مهمتر از همه، این روبات دارای مغز است که می تواند اشتباه های آن را تصحیح کند.این روبات برای حرکت دادن مفاصل که تاندون ها به آنها متصل هستند از موتور الکتریکی استفاده می کند.

همچنین رایانه ای که در مغز ایکی تعبیه شده است به وی اجازه می دهد تا از اشتباه های خود عبرت بگیرد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:37  توسط reza  | 

پیشرفته ترین ربات خانگی ایران



این ربات از آن آینده می باشد و به عنوان رباتی آینده نگر در نظر گرفته می شود رباتی که توانایی انجام کارهای مختلف را به تنهایی  و به صورت هوشمند دارا بوده وبه عنوان نمونه ای از ربات های خانگی آینده منظور میگردد رباتی که ربات های بسیاری در ضمینه های تخصصی تر از روی آن ساخته می شوند وقابلیت افزایش توانمندی در هر یک از توانایی ها یا تعدادی از آنها جهت مصارف خاص وتخصصی تر را دارا می باشد .
  (این ربات به عنوان نمادی دیگر از توانایی های مختلف علمی جوانان ایرانی می باشد و برای اولین بار در دنیا و قبل از تمامی ربات های خانگی در سال 1379در مدت 5 سال (پایه اول دبیرستان) توسط سروش صرافان صادقی دانشجو کارشناسی مکانیک سیالات دانشگاه آزاد مشهد طراحی وساخته گردیده است .)

ایران : نام کشور کهن وعزیزمان
۵: پنج سال زمان سپری شده جهت ساخت
۸: امام هشتم (من مشهدیم) امام رضا(ع)


قابلیت های ربات ایران 8-5

توانایی های ربات :

1-جاروبرقی
2-زمین شویی
3-چمن زنی
4-سنگ سابی زمین
5-آبیاری
6-جمع آوری اشیاء فلزی
7-خشک کردن زمین
8-تصفیه هوا ازسطح زمین
9-عصای راهنمای نابینایان

     این ربات از گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی مشهد دارای  تائیدیه علمی بوده ودر اداره ثبت شرکت ها به شماره  38307189 درقسمت ثبت اختراعات به عنوان  طرح  صنعتی ثبت  گردیده  و درنمایشگاه های مختلف  به  نمایش  گذاشته شده است که از آن جمله می توان :
۱: شركت در نمايشگاه نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري و آزاد انديشي در سالن اجلاس سران تهران در سال 1384 درغرفه باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد .
2: شركت در نمايشگاه اله سيت 1384 در نمايشگاه بين المللي مشهد درغرفه دانشگاه آزاد اسلامي مشهد.
3: شركت  در نمايشگاه هفته پژوهش در سال 1384  در دانشگاه فردوسي در غرفه باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد .
4: شركت در نمايشگاه الكامپ ساري  در سال 1384 در غرفه دانشگاه آزاد مشهد .
5: برگزاري و ارائه كنفرانس آشنايي با روبات ايران 8-5 در هفته پژوهش از طرف باشگاه پژوهشگران جوان مشهد در دانشکده علوم دانشگاه آزاد اسلامي مشهد در سال 1384 .
6: كسب طرح برتر و دريافت لوح تقدير از اولين جشنواره كشوري كارآفريني دانشجويان در سال 1384.
۷:شرکت در اولین دوره مسابقات ربات های شهری در تهران در بخش ویژه(نمایشگاهی)
و...

زمینه استفاده وکاربرد و نتایج طرح

1.       جهت سالمندان ، معلولين ، جانبازان و نابينايان
2.       اماکن عمومی (پارک ها ، معابرشهری  و...)
3.       بيمارستان ها ، درمانگاه ها و آزمايشگاه ها
4.       کارخانجات  و مراکز صنعتی  و  توليدي
5.       براي  نگهداري  از  چمن ورزشگاه ها
6.       رستوران ها و سالن های غذا خوری
7.       خانه  ،  ويلا ها  و  باغ ها
8.       زمين هاي  كشاورزي
9.       سالن های  ورزشی
10.     ادارات و بانك ها
11.     حرم و مساجد
12.     و . . .
+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:32  توسط reza  | 

ربات تخته پاک کن

در کار گروهی بین دانشگاه شهر توکیو و موسسه تکنولوژی ایتالیا، يک ربات کوچک انسان نما ساخته شده که می تواند در کلاس درس نوشته های روی تخته وايت برد را پاک کند.
این ربات که Fujitsu's HOAP-2 نام دارد با قدی نسبتا کوتاه، دارای دو بازو، دو ساعد و دو پا است. این قطعات با داشتن مفاصلی به راحتی می توانند حرکت کنند.
تنها کافی است که یک تخته پاک کن به دست این ربات وصل شده و مقابل یک تخته وایت برد بیاستد. پس از مکان یابی کلمات و اشکال کشیده شده روی تخته، با حرکت دادن دست خود آنها را پاک می کند.
يک حسگر نیروی گشتاور(چرخشی) در مچ دست این ربات تعبیه شده است. کار این حسگر ثبت الگو های چرخش مچ ربات در حين حرکت دادن تخته پاک کن و عکس العمل نيروی های وارد شده است.
پاهای اين ربات نيز به کمک یک الگوريتم تعادلی خاص امکان ایستادن و حرکت دادن دست را برای پاک کردن تخته فراهم می کنند.این ربات در لابراتوار TCU ساخته شده و در حال آزمایش است.
شاید نمونه های پيشرفته تر اين ربات بتوانند روزی در تميز کردن شيشه ها و گردگیری خانه به انسان کمک کنند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:17  توسط reza  | 

ربات باغبان از درخت بالا می رود


یک تيم از محققين چینی دانشگاه هنگ کنگ رباتی خزنده طراحی کرده اند که می تواند از درخت بالا برود و در امور باغبانی و مراقبت از درخت ها کمک کند. این ربات که Treebot نام دارد اولین ربات خودکار است که می تواند مسيری را برای بالا رفتن از درخت تعیین کرده و به صورت مستقل آن را بپیماید.

در طراحی این ربات برای ايجاد یک ميدان ديد از فضای اطرافش به جای استفاده از لنز ها و دوربين ها بيشتر از سنسور های لمسی استفاده شده است. ربات برنامه درخت نوردی را با حرکت رو به سمت بالا و در جهات چپ و راست و در صورت نياز به سمت عقب اجرا می کند. این ربات قرار است در آینده برای هرس کردن شاخه های درخت ها کمک کند.

این ربات به گونه ای طراحی شده که می تواند از درخت های مختلف با قطر متفاوت تنه بالا برود به گونه ای که حتی از شاخه های بامبو نیز بالا می رود. فعلا اين ربات در کنفرانس رباتيک ICRA شانگهای چين معرفی شده و به نظر می رسد که مسیری نسبتا طولانی تا رسیدن به فاکتور های استاندارد تجاری جهت توليد انبوه در پیش دارد.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:19  توسط reza  | 

مشهورترین روبات‌های تاریخ

 

3- مریخ‌نوردهای اسپریت و آپورتونیتی
مریخ‌نوردهای اسپریت و آپورتونیتی، زمستان 1382 بر سیاره سرخ فرود آمدند و قرار بود ماموریتی 90 روزه داشته باشند. اما اکنون 5 سال است که این دو مریخ‌نورد، سطح مریخ را می‌کاوند. در مرداد 1383 / آگوست 2004، آپورتونیتی این تصویر را از سایه خودش گرفت، وقتی که رهسپار دهانه اندورنس (دهانه پایداری) بود. تصاویر فراوانی از این دو مریخ‌نورد و هم‌چنین سطح سیاره سرخ در آرشیو ناسا موجود است.

4- رومبا
جاروبرقی خودکار شرکت آی‌روبات، احتمالا موفق‌ترین روبات خانگی تمام تاریخ است! از سال 1381 که این جاروبرقی به بازار عرضه شد، بیش از 2.5 میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. بسیاری از خریداران این جاروبرقی نسبت به این ابزار تعلق خاطر پیدا کرده‌اند؛ برخی دیگر نیز برای آن اسم انتخاب کرده‌اند و حتی لباس تنش کرده‌اند. پژوهشگران روباتیک امیدوارند با ارتقای هوش مصنوعی این دستگاه و استفاده از نظرات مشتریان، کار با این روبات نظافت‌چی را آسان‌تر سازند.

5- هو-ای، ده‌وی و لویی
فیلم علمی‌تخیلی سایلنت‌رانینگ (فرار بی‌صدا) محصول ساال 1972 / 1351، داستان مردی است که به‌تنهایی از تنها گیاهان زمین باقیمانده در منظومه شمسی حفاظت می‌کند و برای این‌کار، با 3 روبات دیگر همکاری می‌کند. مراقبت و برداشت محصول گیاهان، حوزه‌ای فعال در روباتیک امروز است.

6- ریبرت هوپر تری‌دی (منتخب 2008)
مارک ریبرت که دکترای روباتیک دارد، کشف کرد که روبات‌ها برای آن‌که بتوانند با کارایی بیشتری کار کنند، باید مانند حیوانات حرکت کنند. نکته کلیدی در حرکت حیوانات این است که عدم تعادل به اندازه حفظ تعادل در حرکت آنها تاثیر دارد. روبات جهنده یک‌پای او مدام درتلاش است خودش را از افتادن نجات دهد و همین، سبب می‌شود که این روبات همیشه ایستاده باقی بماند؛ درست همان‌طور که حیوانات انجام می‌دهند. پس‌از این اختراع، ریبرت شرکت بوستون‌داینامیکز را تاسیس کرد و در آنجا نخستین قاطر کوچک روباتیک را ساخت که همانند قاطر واقعی حرکت می‌کند.

7- یونیمیت (منتخب 2003)
نخستین روبات صنعتی جهان، سال 1961 / 1340 در کارخانه جنرال‌موتورز آغاز به کار کرد. این روبات با انجام دستورالعمل‌هایی که روی نوار مغناطیسی ذخیره شده بود، قطعات خودرو را به یکدیگر جوش می‌داد. جورج ده‌وول و ژوزف انگلبرگر با الهام از داستانی علمی تخیلی، این روبات را اختراع کردند.

دیگر روبات‌های منتخب سال 2003 عبارتند از هال 9000 (روبات فرمانده فضاپیما در فیلم مشهور 2001، ادیسه فضایی)؛ مریخ‌نورد سوجورنر و آر2دی2، روبات بی‌سروصدای مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای.

8- آسیمو (منتخب 2004)
شرکت ماشین‌سازی هوندا، آسیمو را نخستین‌بار در سال 2000 / 1379 رونمایی کرد و از آن زمان تاکنون، پیوسته بر توانایی‌های این روبات انسان‌نما افزوده است. مهم‌ترین این توانایی‌ها، دویدن و انجام کارهای پذیرایی است. شرکت هوندا، نمونه‌های آسیمو را به پژوهشگران در سراسر جهان قرض می‌دهد تا از آن برای تحقیقات روباتیک و هوش مصنوعی استفاده کنند.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:6  توسط reza  | 

امکان عاشق شدن و ازدواج با روبات ها تا سال 2050 میلادی

یک محقق هوش مصنوعی پیش بینی می کند که روبات ها در سال های آتی از چنان پیشرفتی برخوردار خواهند بود که انسان ها تا سال 2050 میلادی خواهند توانست با روبات ها ازدواج کنند.

به گزارش خبرنگار الکترونیوز و به نقل از دیوید لوی، محقق بریتانیائی هوش مصنوعی و نویسنده ی کتاب "عشق و س-ک-س با روبات ها" که ششم نوامبر منتشر شده است، روبات ها بسیار شبیه به انسان ها خواهند بود؛ آنها دارای محاورات هوشمندانه، احساسات و توانائی پاسخ به احساسات انسانی خواهند بود، به گونه ای که همچون نسل جدیدی پا به عرصه ی وجود خواهند گذاشت. اینها ماشین های انسان نمائی خواهند بود که مردم عاشق، دوست و یاور و حتی همسر آنها خواهند شد.

این موضوع شاید شبیه به یک داستان علمی- تخیلی باشد اما باید توجه کرد که دیوید لوی، در پائیز سال جاری، کتاب خود را به عنوان یک رساله ی Ph.D آکادمیک در دانشگاه ماستریچت هلند ارائه کرده است و به گفته ی وی تنها چند دهه با آن فاصله وجود دارد.

آری، لوی بطور مصمم معتقد بود که انسان ها با روبات ها روابط جنسی خواهند داشت، شاید تا پنج سال دیگر، زودتر از آنچه ممکن است تصور شود. ساخت چنین روباتی بسیار آسانتر از روباتی خواهد بود که بتواند همراه و همدم انسان باشد. به گفته ی او بزرگترین پیشرفت در علم روباتیک به شکل توانا ساختن روبات ها در انجام گفتگوهای جذاب، داشتن خود آگاهی و توانائی های احساسی خواهد بود.

"افراد زیادی سعی کده اند تا نمونه هائی از روبات های دارای شخصیت و احساسات بسازند و تلاش های بسیاری از دهه ی 1950 در این زمینه آغاز گشته است اما چنان که باید و شاید موفق نبوده است، اما هم اکنون رایانه ها بسیار قوی تر بوده و حافظه ی بسیار بالاتری در اختیاردارند. بنابراین به زودی شاهد نرم افزارهائی خواهیم بود که دارای توانائی گفتگوی هوشمندانه می باشند، چیزی که هر دو طرف، هم انسان و هم روبات ها، را خوشحال خواهد ساخت."

او تخمین می زند که روبات ها تا 15 سال بعد بتوانند گفتگوهای جذابی انجام دهند و در 20 تا 30 سال آینده از پس محاورات پیچیده برآیند. سطح دانش روبات بستگی به درخواست صاحب او خواهد داشت. بر اساس گفته های وی، مردم می توانند یک دوست دلخواه سفارش دهند، دوستی که از هنر یا مسافرت لذت برد و یا حتی یک همسر.

"وقتی شما یک روبات می خرید، قادر خواهید بود تا شخصیت او را مشخص کنید. چیزی شبیه به سفارش در اینترنت خواهد بود. چه نوع احساساتی داشته باشد؟ سیمای او چگونه باشد؟ اندازه و رنگ مو. نوع صدا. اینکه جالب، احساسی، یا اجتماعی باشد. شما می توانید انتخاب کنید که روبات 40 درصد اوقات شوخ و 60 درصد اوقات جدی باشد. برای اینکه روبات شما کار دیگری انجام دهد کافی است که برنامه ی مورد نیاز را دانلود کرده و یا تنظیمات آن را تغییر دهید.شما می توانید شخصیت، علایق و دانش روبات را تغییر دهید."

به عقیده ی لوی، محققین برای رسیدن به چنین پیشرفت هائی نیاز به سخت افزارهای کامپیوتری قوی تری دارند که بتوانند برنامه های پیچیده و با محاسبات سنگین تر را انجام دهند. این برنامه ها برای طراحی و اجرای توانائی های محاوره ای، و در راستای آن ایجاد احساسات و پیشرفت هائی فراتر در هوش مصنوعی، مورد نیاز می باشند. همین که نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری رفع شود، پیشرفت های موجود در روباتیک با سرعت زیادی چند برابر خواهد گشت.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:4  توسط reza  | 

AIBO سگ رباتیک سونی


شرکت سونی سال 1999 با ساخت ربات AIBO ، نخستین حیوانات دیجیتالی را به دنیا معرفی کرد و توانست خود را به عنوان تولیدکننده نخستین ربات هوشمند غیرانسان به جهانیان معرفی کند. این ربات ها که دارای ساختاری مشابه با ساختار بدن سگ است قادر به صحبت کردن و ذخیره وقایع روزانه صاحب خود است همچنین این ربات نیاز به توجه و محبت دارد.

ربات مذکور در ابتدا قادر به صحبت کردن و یا حتی راه رفتن نبوده است اما هم اکنون علاوه بر توانایی راه رفتن قادر به بیان 1000 عبارت متنوع است گفتنی است این ربات زمانی که صاحب آن لبخند می‌زند و یا آن را لمس می‌کند ابراز علاقه کرده و نسبت به موقعیت خود جملاتی را بیان می‌کند. AIBO می تواند از پله یا کوه نیز بالا برود.

AIBO همچنین مجهز به دوربین دیجیتالی بسیار پیشرفته ای است و با استفاده از آن قادر به ثبت وقایع روزانه و تهیه عکس از محیط اطراف خود است. این ربات می‌تواند همانند سگ‌ها گوش خود را بخاراند و حتی زمانی که باتری آن رو به اتمام است به صورت خودکار خود را شارژ کند.

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

 

AIBO سگ رباتیک سونی

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:0  توسط reza  | 

تصاویر عجیب شبیه ترین روبات به انسان/ مرز میان انسان و روبات شکسته شد

محققان ژاپنی با رونمایی آخرین دستاورد روباتیک خود، روباتی انسان نما که به شکل یک استادیار دانمارکی ساخته شده و حالات صورتش به اندازه ای عجیب، طبیعی است مرز میان انسان و روبات را از بین بردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات خارق العاده Geominoid DK نام داشته و سومین نمونه از سری روباتهای Geominoid به شمار می رود.

محققان دانشگاه اوساکا این روبات را به شکلی طراحی کرده اند که دقیقا به استادیاری در دانشگاه آلبورگ دانمارک شباهت داشته باشد. این اولین روبات از این سری است که به فردی ژاپنی شباهت ندارد.

اولین روبات Geominoid مشابه مهندس ارشد پروژه و دومین آن بر اساس چهره یک مدل ژاپنی ساخته شده بود. هر سه مدل کنترل از راه دور بوده و هدایت آن به عهده یک رایانه مجهز به فناوری موشن کپچراست که این فناوری به روبات قدرت شبیه سازی بسیار واقعی از حالتهای صورت و حرکات سر انسان را خواهد داد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، قرار است از این روبات برای مطالعه بیشتر بر روی تعاملات انسانها و روباتها استفاده شود. میزان طبیعی بودن حالات چهره این روبات به اندازه ای قوی و واقعی است که گاه Geominoid DK ترسناک به نظر می آید.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:57  توسط reza  | 

چهار روبات امدادگر در راه ژاپن/ مأموریتهای خطرناک برای روباتهای امدادگر

چهار روبات با توانایی های حضور در مأمویتهای امداد و نجات و تعیین مناطق آلوده نزدیک به نیروگاه فوکوشیمای ژاپن در راه رسیدن به ژاپن هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "آی-روبات" اعلام کرد نیروهای ویژه پدافند زمینی ژاپن درخواست دو دستگاه از روباتها مدل 510 packbot و 710 Warrior را داشته اند. این روباتها ماشینهایی زمینی هستند که در فاجعه برجهای دوقلو نیز در عملیات امداد و نجات طبقه زیر همکف برجها مورد استفاده قرار گرفتند.

این روباتها از قابلیت ردیابی و اکتشاف ویدیویی برخوردارند، می توانند بارهای سنگین را جا به جا و بر روی سطوح ناهموار به راحتی حرکت کنند، حتی می توانند از پله ها بالا بروند. برای مثال این روباتها می توانند در نقش یک آتشفشان ظاهر شده و لوله های آب را به سوی راکتورهای نیروگاه فوکوشیما نشانه بروند.

هنوز مشخص نیست ژاپنی ها قصد دارند از این روباتها چه استفاده ای کنند، مأموریت نهایی این روباتها توسط نیروهای ویژه پدافند زمینی ژاپن تعیین خواهد شد. اما با توجه به روند کنونی امدادرسانی در ژاپن، به نظر می رسد از این روباتها برای انجام وظایفی مانند حمل بار، پمپ کردن آب و پاکسازی زباله های سمی استفاده شود.

بر اساس گزارش ان بی سی، مدلهای ساده تر روباتهای شرکت آی-روبات به انجام کارهای ساده تر گماشته خواهند شد اما این چهار روبات به انجام کارهای ویژه و خطرناک می پردازند. به گفته شرکت آی-روبات به زودی می توان شاهد کاربردهای جهانی و مصارف متعدد این روباتها در هر مکان و زمانی بود.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:56  توسط reza  | 

شارژ دستگاههای الکترونیکی با ضربان قلب!

تیمی از دانشمندان آمریکایی نانوفناوری جدیدی را معرفی کردند که در آینده می تواند با استفاده از حرکات کوچکی چون ضربان قلب انسان انرژی الکتریکی تولید و از آن برای شارژ دستگاههای الکترونیکی کوچک استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آینده دستگاههای چون "آی- پاد" می توانند تنها با ضربان قلب انسان شارژ شوند تیمی از دانشمندان موسسه تکنولوژی جورجیا به سرپرستی "ژوانگ لین وانگ" در نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا نانوفناوری جدیدی را معرفی کردند که قادر است با استفاده از حرکات بسیار کوچکی چون ضربان قلب انرژی الکتریکی تولید کند.

این دانشمندان در آزمایش این نانوفناوری توانستند یک نمایشگر "ال. سی. دی" را شارژ و پس از ذخیره مقدار کافی انرژی از آن برای انتقال یک سیگنال رادیویی استفاده کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند:"این گامی مهم برای تولید دستگاههای الکترونیکی است که می توانند با استفاده از حرکات بدن انسان و بدون نیاز به باتری و یا جریان الکتریسیته شارژ شوند. نانو ژنراتورهای ما می توانند روش زندگی فناورانه آینده را تغییر دهند."

اولین نانو ژنراتور انرژی انسانی در فوریه 2009 بر روی یک موش آزمایش شد. اکنون در فاصله بیش از دو سال، این فناوری از آزمایشگاهها برای معرفی در یک نمایشگاه خارج شده است.

این دانشمندان افزودند: "اگر به بهتر شدن فناوری خود ادامه دهیم نانو ژنراتورهای ما می توانند در دستگاههای بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرند."

براساس گزارش دیلی تلگراف، این فناوری با استفاده از نانوانتقال دهنده های اکسید روی عمل می کند. این نانو انتقال دهنده ها زمانی که زیر فشار قرار گیرند می توانند انرژی تولید کنند.

این بدان معنی است که هر نوع حرکت بدن انسان شامل ضربان قلب و یا ضربان نبض نوک انگشت می تواند برای تولید انرژی استفاده شود.

این تیم تحقیقاتی برای در کنار هم قرار دادن میلیونها نانو انتقال دهنده تحقیقاتی را انجام دادند. 500 نانو انتقال دهنده در کنار هم کوچکتر از یک تار موی انسان است.

5 نانو انتقال دهنده می تواند یک میکرو آمپر انرژی تولید کند که این میزان انرژی برابر با برق تولید شده توسط دو باتری قلمی است.

این محققان اظهار داشتند: "بنابراین با کنار هم قرار دادن نانو رشته های بیشتر می توان انرژی کافی برای شارژ یک آی- پاد و یا یک تلفن همراه را تامین کرد."

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:51  توسط reza  | 

رباتي كه انسانها را بيكار مي كند// آماده بيكاري باشيد

شرکتی سوئیسی به نام ABB روباتی شبه انسانی به نام فریدا را رونمایی کرده است که می تواند نمایانگر نسل جدید روباتهای کارخانه ای باشد و به زودی جایگزین کارگران کارخانه های محصولات الکترونیکی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریدا که با هدف استفاده در خط تولید کارخانه ها طراحی و ساخته شده است می تواند از بازوهای شبه انسانی خود برای به دست گرفتن و تغییر دادن اجسام مختلف استفاده کند. این روبات اولین نوع از نسل جدیدی از روباتهای تولیدی است که سبک وزن تر بوده و نسبت به روباتهای قدیمی از ایمنی بالاتری برخوردار بوده و ارزان قیمت تر هستند.

فریدا می تواند به راحتی جایگزین کارگرهای انسانی شود. روباتهای معمولی صنعتی ابعادی بزرگ داشته، گران قیمت هستند و همسان کردن آنها با روند تولید کارخانه ای بسیار دشوار است. برنامه ریزی مجدد این روباتها نیز کاری بسیار دشوار است و نمی توانند به راحتی در کنار انسانها به فعالیت خود ادامه دهند.

در مقابل فریدا سبک وزن و یکپارچه بوده و یک نفر می تواند به راحتی آن را با استفاده از دستگیره ای که در بالای این روبات نصب شده است بلند کرده و حمل کند. همچنین برای هرچه ایمن تر کردن این روبات موتورهای فریدا از قدرت رانشی محدودی برخوردار هستند و لایه ای نرم و ایمن سرتاسر بدن آن را پوشانده است.

بر اساس گزارش گیزمگ، شرکت ABB امیدوار است در آینده بتواند با استفاده از روباتهای فریدا در صنعت الکترونیک سیستمهای خودکارتر، مکانیزه تر و پر سرعت تر را جایگزین خطوط تولید انسانی سازد.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:48  توسط reza  | 

ربات ها هم با زبان مخصوصي حرف مي زنند

محققان دانشگاه کوئینزلند در تلاشند با آموزشهای ویژه به دو روبات، به آنها کمک کنند تا بتوانند با ابداع واژه های جدید زبانی نوین و ویژه روباتها خلق کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که روباتها با هم حرف می زنند، به زبانی متشکل از واژه هایی که از طریق مفاهیم واقعی و انتزاعی ارتباط برقرار می کند، حرف نمی زنند. از این رو محققان استرالیایی در حال آموزش دادن دو روبات هستند تا مانند انسانها از طریق ابداع واژه های جدید بتوانند از طریق زبانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، دانشمندان در واقع در حال توسعه واژه نامه ای هستند که در آینده می توانند با آموزش دادن آنها به روباتهای دیگر زبان کاملا جدیدی را به وجود بیاورند.

محققان دانشگاه کوئینزلند این دو روبات را "لینگودروید" ها نامگذاری کرده اند. این روباتها از سکوی موبایلی برخوردارند که به دوربین، مسافت یاف لیزری و صوتی مجهز است تا بتواند از برخورد با موانع جلوگیری کنند در عین حال این روباتها برای اینکه بتوانند با یکدیگر ارتباط کلامی برقرار کنند دارای یک میکروفن و بلندگو هستند.

برای درک بهتر این پروژه شرایطی ویژه را تجسم کنید: تصور کنید در جایی از خواب بیدار می شوید در حالی که تمامی خاطرات شما از ذهنتان پاک شده است و هیچ زبانی را نمی دانید، سپس با فردی با وضعیت مشابه خود ملاقات می کنید در این شرایط برای برقرار کردن ارتباط با این فرد بهترین راه این است که چند واژه تصادفی برای توصیف موقعیتی که دو فرد در آن قرار گرفته اند، ابداع شود، برای مثال به زمین اشاره شود و واژه ای بیان شود، به این شکل واژه ای برای زمین ابداع شده است.

این همان کاری است که لینگودرویدها قرار است انجام دهند، زمانی که یکی از روباتها خود را در موقعیتی ناشناخته و جدید ببیند، واژه ای را برای توصیف این موقعیت خواهد ساخت، این واژه ها از ترکیب اتفاقی حروف مختلف ابداع می شوند. سپس روبات این واژه را به روبات مخاطب می گوید و به این شکل روبات مخاطب نام مکانی که در آن قرار دارد را می آموزد.

بر اساس این شیوه روباتها می توانند با یکدیگر بازی کنند تا زبانشان تقویت شود. برای مثال یکی از روباتها به دیگری می گوید "کازو" و پس از آن هر دو روبات برای یافتن مفهوم این واژه با یکدیگر رقابت می کنند. همچنین روباتها می توانند درباره مکانی که در آن قرار داشتند از یکدیگر سئوال بپرسند که در نتیجه این بازی واژه های جدیدی برای توصیف جهتها و فاصله ها ابداع خواهند شد.

بر اساس گزارش دیسکاوری، محققان امیدوارند در آینده لینگودرویدها بتوانند درمورد مفاهیم مختلف ماهرتر شوند، مفاهیمی از قبیل روش رسیدن به جایی و یا دسترسی به مناطق مختلف با استفاده از نقشه. چنین شیوه هایی می تواند به روباتها کمک کند تا ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند و حتی می تواند شیوه های جدیدی را برای برقراری ارتباط موثر میان روباتها و انسانها خلق کند.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:45  توسط reza  | 

قلمی برای نوشتن مدارهای الکتریکی

محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ابداق قلمی شده اند که می تواند مدارهای مختلفی را بر روی سطوح چوبی، کاغذی و دیگر سطوح نوشته و منجر به تولید الکترونیکهای ارزان قیمت و قابل انعطاف شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این قلم که به خودکارهای عادی شباهت دارد دارای جوهری از محلول نقره است. پس از اینکه با این خودکار بر روی سطحی نوشته می شود، رد جوهر بر روی سطح خشک شده و مسیری یکپارچه و متصل و رسانا را بر روی سطح به وجود می آورد که حتی اگر سطح چندین بار تا خورده و یا خمیده شود نیز اتصال این مسیر حفظ خواهد شد و به این شکل ایجاد انعطاف پذیری در تجهیزات الکترونیکی امکان پذیر خواهد شد.

در مطالعات پیشین، از جوهرهای فلزی در چاپگرهای جوهرافشان برای ساخت ابزارهای الکترونیکی  استفاده می شد، اما این خودکار جدید از هزینه های ناشی از خریداری و برنامه ریزی چاپگرها کاسته و به شیوه ای قدیمی و آشنا و تنها با نوشتن می تواند مدارهایی متعدد و یکپارچه ای را بر روی سطوح مختلف ایجاد کند.

بر اساس گزارش ام بی سی، به گفته دانشمندان با استفاده از این خودکار می توان در هر موقعیتی به طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی پرداخت. از این خودکار تا کنون برای نورپردازی بام ماکت یک خانه با استفاده از چراغهای LED استفاده شده است که انرژی مورد نیاز آن از یک باطری پنج ولتی تامین می شد.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:44  توسط reza  | 

سنسور ها

سنسور ها یا حسگر ها یکی از مهمترین قطعاتی هستند که امروزه جهان را متحول کرده اند . در واقع این سنسور ها هستند که اتفاقات فیزیکی دنیای ما را به زبان قابل فهم الکترونیک و دیجیتال تبدیل می کنند . اگر با یک لمس کردن صفحه گوشی تماس می گیرید و یا با تکان دادن گوشی موبایلتان موزیک بعدی را اجرا می کنید همه تاثیراتی است که این سنسور ها برای ما محیا کرده اند .اگر دوست دارید که در علم رباتیک کارهای سطح بالایی اجرا کنید واجب است که با تمامی سنسور ها و نحوه کارشان آشنا باشید .

سنسور ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سنسور های آنالوگ
  • سنسور های دیجیتال

در نمونه اول سنسور بر اساس کاری که انجام می دهد یک ولتاژ آنالوگ در خروجی برای شما ایجاد می کند . ولی در نمونه دوم سنسور به شما یک عدد باینری می دهد . همانطور که می دانید دنیای دیجیتال چیزی به نام نویز نمی شناسد و زبان قابل فهم تری برای میکرو کنترلر ها و کامپیوتر ها است . پس توصیه آن است که از سنسور های دیجیتال استفاده کنید . البته باید گفت که همیشه سنسور دیجتال وجود ندارد و شما خود باید یک تبدیل کننده AtoD یا آنالوگ به دیجیتال طراحی کنید .

در این کتاب با بیش از 90 درصد سنسور های مورد نیاز در رابطه با رباتیک آشنا خواهید از جمله :

  • مقاومتی
  • ولتاژی
  • قطع و وصل
  • خازنی
  • CCD

سنسور های نوری ، سنسور های صوتی ، سنسور های گازی ، سنسور های رطوبتی ، سنسور های وزنی ، سنسور های ولتاژی ، سنسورهای حرارتی ، سنسور های قطع و وصل ، سنسور های مغناطیسی ، سنسور های حساس به حرکت و ...

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:39  توسط reza  | 

آموزش ساخت ربات مسیر یاب با ميكروكنترلر AVR

معمولا اکثر افراد برای ورود به علم رباتیک با ربات های مسیر یاب یا تعقیب خط پا به این عرصه می گذارند . ربات های تعقیب خط دارای سنسور هایی در جلوی ربات هستند که با تشخیص خط سیاه موجود در سطح زمین تصمیم به پیچیدن می گیرند . در کل یکی از جذاب ترین ربات ها ربات تعقیب خط است که بخاطر سخت افزار ساده و نحوه برنامه نویسی باعث شده حتی دانش آموزان نیز به این علم علاقه مند شوند .

کتابی بسیار ساده و جالب را برای شما آماده کردیم که توسط دوست خوبمان جناب آقای فتوحی جمع آوری شده است . از سخت افزار و قطعات ساده الکترونیک شروع به آموزش کرده و سپس آموزش کار با میکروکنترولر AVR مخصوصا Atmega8 را داده است و در ادامه نحوه کار با نرم افزار CodVision را آموزش داده است . جالب توجه این است در آخر این کتاب برنامه نویسی یک ربات مسیریاب عملی را برای شما قرار داده است که شاید خیلی ها دنبال آن باشند . در صورتی که کتاب یا مقاله ی جالبی در زمینه رباتیک دارید برای ما ارسال نمایید تا در سایت با نام شما قرار گیرد و دیگران نیز از آن استفاده نمایند .

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 14:37  توسط reza  | 

قوانين مسابقه رباتهاي فوتباليست

قانون اول _میدان بازی:

ابعاد:

میدان مسابقه باید مستطیلی باشد. ابعاد شامل خطوط مرزی نیز هستند.

 


شكل7(ابعاد زمين)

 


سطح زمین:

سطح زمین سبز نمدی یا قالی سبز رنگ می باشد. زیر کف قالی تراز , هموار و سفت است. سطح زمین تا 675mm از خطوط مرزها از همه طرف ادامه دارد. 425mm ناحیه اضافی کنار زمین برای منطقه داور استفاده می شود. در کنار سطح زمین, یک دیوار بلند100mm برای جلوگیری از خروج توپ و ربات از زمین وجود دارد.

نامگذاری و مشخص کردن نواحی زمین:

زمین بازی با خطوط علامت گذاری می شوند. خطوط در امتداد نواحی است که مرز هستند. دو کناره بزرگ, نواحی مرزهای لمسی نامیده می شوند. تمامی خطوط 10mm عرض دارند و سفید رنگ می باشند. میدان بازی با یک خط نیمه به دو قسمت مساوی تقسیم شده است. مرکز زمین با نقطه وسط خط نیمه مشخص می شود. یک دایره با قطر 1000mm در دور آن مشخص می شود.

ناحیه دفاعی:

ناحیه دفاعی در هر انتهای میدان به شکل زیر تعریف می شود. دو ربع دایره با یک شعاع 500mm در روی زمین کشیده می شود. این دو ربع دایره با یک خط موازی با خط دروازه به هم وصل شده اند. ناحیه محصور با این کمان و خط دروازه ناحیه دفاعی است.

نقطه پنالتی:

هر ناحیه دفاعی با یک نقطه پنالتی که 450mm از نقطه وسط بین دو تیر دروازه فاصله مساوی دارد, مشخص می شود. این علامت 10mm قطر دایره می باشد که سفید رنگ است.

دروازه ها:

دروازه ها باید در مرکز هر گل باشد. آنها شامل دو دیواره عمودی 160mm متصل به یک دیوار عقبی 160mm است. سطح داخلی هر دروازه با یک ماده جاذب انرژی همچون فوم برای کمک به جذب ضربه توپ پوشیده می شود. دیواره های دروازه, لبه ها به رنگ سفید می باشند. یک میله فولادی گرد در بالای دروازه و خطوط موازی دروازه وجود دارد. این میله بیشتر از 10mm قطر ندارد, اما به اندازه کافی برای انحراف توپ مناسب است. انتهای هر میله 155mm از سطح زمین بالاتر است و میله سیاه رنگ برای تداخل با سیستم های دید می باشد. بالای دروازه با یک تور نازک برای جلوگیری از خروج توپ از بالای دروازه پوشیده می شود. این اتصال بین میله و دیواره دروازه می باشد. فاصله بین کناره دیواره ها 700mm است. دروازه 180mm پهنا دارد. فاصله از لبه کوتاه میله تا سطح زمین بازی 150mm می باشد. کف داخلی دروازه همانند سطح زمین بازی است. دیواره های دروازه 20mm ضخامت دارند. دروازه ها باید به سطح زمین محکم چسبیده باشند.

شكل8(محوطه دروازه)

 

تجهیزات میله پایه :

یک میله پایه در فاصله 4m سطح زمین مستقر شده است. میله در بالای وسط زمین از دروازه به دروازه دیگر وصل شده است. میله باید محکم وصل شود تا با یک نیروی خارجی نچرخد. هنگامی که تجهیزات ویدئویی اضافه می شود میله نباید خم شود یا بچرخد.

 

سیستم دید مشترک:

هر زمین به یک سرور دید مرکزی و یک دوربین مشترک مجهز است. این تجهیزات مشترک از نرم افزار SSL-Vision به منظور فراهم کردن اطلاعات مکان یابی برای تیم ها از طریق ethernet در ساختار پاکتی به منظور اعلام بوسیله سیستم دید مشترک پیشرفته قبل از مسابقه می باشد. تیم ها نیاز دارند که سیستم هایشان با خروجی سیستم دید مشترک منطبق باشد و سیستم ها توانایی حمل خواص اطلاعات سنسوری جهان مجازی را که با سیستم دوربین مشترک تهیه شده است را داشته باشند. در کنار تجهیزات دید مشترک, تیم ها اجازه ندارند که دوربین ها و سنسور های خارجی شان را نصب نمایند مگر اینکه بوسیله کمیته مسئول اعلام شود یا اجازه داده شود. سیستم دید مشترک در هر میدان با یک یا دو متخصص دید نگه داری می شود. رویه انتخاب این متخصصان با کمیته رقابت ها است.

 

احکام کمیته فنی لیگ سایز کوچک:

بند 1 : وضعیت روشنایی تقریبا 500LUX یا بیشتر از آن باشد. هیچ گونه تجهیزات خاصی برای این وضعیت نیاز نیست. روشنایی تمام سطح زمین تایید شده است. بنابراین از تیم ها انتظار می رود که با این روشنایی محدود از عهده کار خودشان بر آیند. کمیته سازماندهی ترتیب نوردهی را برای مسابقه دهندگان اعلام می کند.

بند 2 : هیچ نوع تبلیغ تجاری اعم از واقعی یا مجازی در زمین مسابقه و تجهیزات زمین (شامل تور دروازه و حصار نواحی) از شروع بازی تا زمانی که برای نیمه خارج می شوند و از زمانی که برای نیمه دوم وارد بازی می شوند تا پایان بازی اجازه داده نمی شود. به خصوص تبلیغ هیچ ماده ای درون دروازه نباید باشد. هیچ گونه تجهیزات خارجی (دوربین, میکروفن و غیره) نیز شامل این موارد می شود.

بند 3 : هیچ گونه متن و رنگ خاصی روی سطح مشخص نیست و ممکن است از مسابقه ای به مسابقه دیگر تغییر کند. سطح زیر قالی سخت و تراز می باشد. نمونه های مصوب شده سطح شامل: سیمان, مشمع, چوب سخت, میز پینگ پونگ و تخته های خرد و ریز, قالی شده یا سطح متکایی اجازه داده نمی شود. هرگونه تلاشی می شود تا سطح هموار باشد.

 

قانون دوم _توپ:

کیفیت ها و اندازه گیری ها: توپ بازی توپ نارنجی رنگ بازی گلف است که: کروی شکل, نارنجی, تقریبا 46 گرم وزن و 43mm قطر دارد.

تعویض توپ معیوب: اگر برای توپ بازی در حین مسابقه مشکلی پیش آید:

1- مسابقه متوقف می شود.

2- بازی با توپ جایگزین از جایی که توپ مشکل پیدا کرده است ادامه می یابد.

اگر توپ هنگامی معیوب شود که بازی متوقف است: بازی به همان ترتیب دوباره شروع می شود.

توپ در حین بازی بدون اجازه داور تعویض نمی شود.

 

 قانون سوم تعداد رباتها

رباتها: مسابقه بین دو تیم برگزار می شود, هر کدام بیشتر از 5 ربات ندارند که یکی از آنها دروازه بان است. هر ربات باید شماره خاصی داشته باشد تا داور آنها را در حین مسابقه به راحتی شناسایی کند. دروازه بان باید قبل از شروع بازی مشخص شود. یک بازی شروع نمی شود مگر اینکه هر دو تیم حداقل یک ربات داشته باشند.

تعویض: رباتها می توانند تعویض شوند و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

رویه تعویض: برای تعویض یک ربات باید شرایط زیر بر قرار باشد:

1- تعویض فقط در زمان توقف بازی است.

2- قبل از تعویض داور باید از آن مطلع شود.

3- قبل از ورود ربات جدید ربات درون زمین باید بیرون رود.

4- ربات تعویضی از خط نیمه وارد بازی می شود.

تغیر دروازه بان: هر رباتی می تواند جایگزین دروازه بان شود به شرطی که :

1- داور قبل از تعویض مطلع شود.

2- تعویض در زمان توقف بازی باشد.

 

احکام کمیته فنی لیگ سایز کوچک:

بند 1 : هر تیم باید یک راهنمای مشخص برای تعویض ربات ها داشته باشد. هیچ کدام از اعضای تیم حق دخالت در کنار زمین را ندارند. اجازه حرکت رباتها با راهنما نیست.

 

قانون چهارم_تجهیزات رباتیک:

ایمنی:

یک ربات نباید ساختاری خطر آفرین برای خودش, دیگر رباتها و انسانها داشته باشد.

شکل: حداکثر ارتفاع ربات 150mm و حداکثر قطر استوانه ای آن 180mm می باشد. علاوه بر این سطح بالایی ربات باید سایز استاندارد الگو را داشته باشد و نیز باید قوانین زیر را دارا باشد:

شكل9(ربات از نماي روبرو)

 

حرکت:

چرخها (یا سایر قسمت هایی که با سطح زمین در ارتباط است) باید از موادی باشد که برای سطح زمین بازی مضر نباشد.

ارتباط بی سیم: رباتها می توانند از ارتباط بی سیم یا شبکه استفاده کنند.

رنگ تیم: قبل از بازی هر دو تیم باید رنگ خودش, آبی یا زرد را انتخاب نماید. هر تیم می تواند از رنگهایی دیگر علاوه بر آبی یا زرد استفاده نماید. توضیحات طرح بندی در بخش الگوی استاندارد توضیح داده شده است.

الگوی استاندارد:

تمامی تیم های های شرکت کننده باید منطبق با سیستم دید مشترک باشند. به خصوص تیم هایی که از رنگ استاندارد و الگو برای رباتهایشان استفاده می کنند. برای اطمینان از سازگاری تیم ها با الگوی استاندارد برای سیستم دید مشترک, تمام تیم ها باید از سطح همواره بالای رباتهایشان اطمینان حاصل نمایند. رنگ سطح ربات باید سیاه یا خاکستری تیره باشد و غیر صیقلی باشد تا بازتابش را کاهش دهد. الگو استاندارد SSL-Vision با شعاع 85mm که برش خطی جلوی ربات 55mm از مرکز ربات فاصله دارد همانطور که در شکل نشان داده شده است. تیم ها باید از اینکه تمام سطح رباتشان اینگونه است اطمینان حاصل نمایند.

 


شكل10(الگو ربات)

 

تمامی تیم ها در روبوکاپ 2010 باید از الگوی استاندارد استفاده کنند. اشاره می شود که برگزار کننده گان در زمان که نیاز باشد الگو را تغییر می دهند. برای همین رباتها باید از اینکه سطح فوقانی رباتشان مطابق شکل بالاست اطمینان حاصل نمایند.

 

شكل11(الگوي استاندارد)

 

هر ربات باید از الگوی استاندارد با رنگهای تخصصی از یک ترکیب رنگی استاندارد استفاده نمایند. دو ربات نمی توانند از رنگ تخصصی یکسان استفاده نمایند. نقطه مرکزی رنگ تیم را مشخص می کند و می تواند آبی یا زرد باشد. کاغذ رنگی استاندارد برای تمام رنگهای مورد نیاز در مسابقه فراهم شده است. رنگهای تخصصی مجاز در شکل زیر نشان داده شده است.

 

شكل12(رنگهاي تخصصي)

 

توصیه می شود که تیم ها از مدل 0 تا 7 استفاده کنند زیرا آزمایش شده که پایدارترند و خطر کمتری دارند.

استقلال و خودگرایی : تجهیزات ربات باید تماما مستقل باشند. اپراتور انسانی هیچ اجازه ای برای ورود به زمین ندارد به جز در نیمه بازی و در زمان توقف بازی.

دریبل کردن(پیش بردن توپ): ابزار دریبل که در پشت توپ قرار دارند توپ را در تماس به ربات قرار می دهند. چرخش وارد شده به توپ باید عمود بر سطح زمین باشد. همانطور که می دانید میله های عمودی یا کمی عمودی اجازه پیش بردن توپ را ندارند. همچنین استفاده از وسایل دریبل بر طبق قانون 9 در ضربات آزاد غیر مستقیم محدود است.

 

 

شكل13(دريبلراز نماي روبرو)

 

تخلفات:برای هر تخلف از قانون;

1- نیاز نیست تا بازی متوقف شود.

2- ربات معیوب باید بوسیله داور به بیرون از زمین راهنمایی شود تا تجهیزاتش درست شود.

3- ربات هنگامی زمین بازی را ترک می کند که توپ بعدی در زمین بازی متوقف شود.

4- هر رباتی که برای تعمیر تجهیزاتش زمین بازی را ترک کرده است نمی تواند بدون اجازه داور وارد بازی شود.

5- داور درست بودن تجهیزات ربات را قبل از ورود به زمین بازی بررسی می کند.

6- ربات فقط در صورتی می تواند وارد بازی شود که توپ در جریان بازی نباشد.

7- رباتی که به خاطر تخلف از قانون باید بازی را ترک کند اگر بدون اجازه داور وارد بازی شود خطا کرده و کارت زرد می گیرد.

شروع دوباره بازی: اگر بازی بوسیله داور متوقف شود بازی با یک ضربه آزاد غیر مستقیم بوسیله ربات مقابل از جایی که بازی بوده هنگامی که داور بازی را متوقف کرده است دوباره شروع می شود.

 

احکام کمیته فنی لیگ سایز کوچک:

بند 1 : شرکت کنندگانی که از سیستم بی سیم استفاده می کنند باید به کمیته محلی درباره روش ارتباط بی سیم, قدرت و فرکانس آن اطلاع دهند. کمیته محلی باید در کمترین زمان ممکن از هر تغییری مطلع شود. برای جلوگیری از تداخل باید یک تیم توانا باشد که که دو فرکانس حامل موج انتخابی قبل از مسابقه داشته باشد. نوع ارتباط بی سیم بر طبق قانون کشوری که در آن مسابقات انجام می گیرد می باشد. پذیرش قوانین محلی بر عهده تیم های شرکت کننده است نه فدراسیون روبوکاپ. نوع ارتباط بی سیم محدود به کمیته محلی نیز هست. کمیته محلی هر گونه محدودیت مرتبط را در کمترین زمان ممکن اعلام می کند.

بند 2 : وسایل شوت زنی مجاز هستند.

بند 3 : میله های فلزی برای اهداف حرکت عمودی ممنوعند.

بند 4 : ارتباط بی سیم بلوتوث ممنوع است.

بند 5 : رنگهای رسمی بوسیله کمیته اجرایی تهیه می شوند. تیم ها باید از رنگهای رسمی استفاده کنند مگر اینکه دو تیم موافق نباشند.

بند 6 : مواد چسبناک از جمله چسب یا نوار نمی توانند برای کنترل توپ مورد استفاده قرار گیرند. وسایل دریبل که به ربات متصل است نباید توپ را به ربات بچسباند که به موجب قانون خطاست. علاوه بر این وسایل چسبیده به ربات که نتیجه آن ثابت نگه داشتن توپ باشد تخلف است .

بند 7 : تمامی رباتها قبل از مسابقه بررسی می شوند. هر رباتی که در آن تخلفی پیدا شود باید قبل از شرکت در مسابقه تغییرکند.

 

قانون پنجم_زمان مسابقه:

بازی در دو زمان 10 دقیقه ای برگزار می شود مگر اینکه بین دو تیم و داور غیر از این توافق شود. هر گونه توافق در مدت زمان بازی صورت گیرد(به عنوان مثال کاهش هر نیمه به 7 دقیقه به علت محدودیت زمانی) تا با قوانین مسابقات برآورد شود.

زمان بین دو نیمه: تیم ها مستحق یک زمان بین دو نیمه هستند. زمان بین دو نیمه نباید بیش از 5 دقیقه طول بکشد. قوانین مسابقه باید بین دو نیمه برقرار باشد. زمان بین نیمه با توافق دو تیم و داور می تواند تغییر کند.

زمان استراحت: هر تیم می تواند چهار زمان استراحت در بازی داشته باشد.مدت زمان استراحت ها در مجموع 5 دقیقه است. به عنوان مثال یک تیم می تواند سه زمان استراحت در بازی به مدت یک دقیقه داشته باشد. بنابراین یک زمان استراحت دارد که مدت آن دو دقیقه است. زمان استراحت فقط در زمان توقف بازی صورت می گیرد. زمان بوسیله کمک داور ثبت و نشان داده می شود.

وقت اضافه: قوانین مسابقه دوزمان مساوی را برای وقت اضافه در نظر گرفته است. شرایط باید بر طبق قانون ششم باشد.

 

احکام کمیته فنی لیگ رباتهای سایز کوچک:

بند 1 : کمیته اجرایی محلی هر گونه تلاشی می کند تا هر دو تیم دو ساعت قبل از مسابقه حاضر باشند. آنها همچنین تلاش می کنند تا یک ساعت قبل از هر مسابقه برای برپایی آن آماده باشند. شرکت کنندگان باید از این موارد آگاهی داشته باشند.

بند 2 : در این قوانین اصطلاح توقف بازی برای زمانی است که بازی در حالت توقف است. هنگامی که هر ربا ت اجازه ضربه زدن به توپ را داشته باشد بازی متوقف در نظر گرفته نمی شود. برای مثال بازی بعد از فرمان شروع بازی متوقف می شود اگر مشکلی پیش آید. بازی برای ضربه آزاد برای مدت طولانی متوقف نمی شود.

 

قانون ششم_شروع و باز شروع بازی:

مقدماتی: اگر هر دو تیم یک فرکانس مشترک برای ارتباط بی سیم را ترجیح دهند کمیه محلی آن فرکانس را برای نیمه اول بازی اختصاص می دهد.سکه ای پرتاب می شود و هر تیمی که برنده باشد زمین را برای نیمه اول انتخاب می کند. تیم دیگر بازی را شروع می کند. تیمی که پرتاب سکه را برنده شده است نیمه دوم بازی را شروع می کند. اگر هر دو تیم یک فرکانس مشترک برای ارتباط بی سیم را ترجیح دهند باید فرکانس تخصیص داده شده را برای نیمه دوم عوض نمایند. تیم ها می توانند با اجازه داور فرکانس تخصیص داده شده را تغییر ندهند.

رویه شروع بازی :

1- تمامی رباتها در نیمه خودشان هستند.

2- حریف تیمی که بازی را شروع می کند باید در فاصله 500mm از توپ باشد.

3- توپ در مرکز زمین است.

4- داور اجازه می دهد.

5- شوت زننده نمی تواند دوبار با توپ تماس داشته باشد تا وقتی که ربات دیگری با توپ تماس پیدا کند.

هنگامی که یک تیم گل زد بازی بوسیله تیم مقابل دوباره شروع می شود.

 

قانون هفتم_آفساید:

هیچ گونه قانون آفسایدی در بازی نمی باشد.

 

قانون هشتم_خطاها و بد رفتاری ها:

خطاها و بد رفتاری ها طبق موارد زیر جریمه می شوند:

ضربه آزاد مستقیم: یک ضربه آزاد مستقیم به تیم مقابل داده می شود اگر یک ربات هریک از سه خطای زیر را مرتکب شود

1- تماسی با ربات حریف داشته باشد.

2- حریف را نگه دارد.

3- عمدا توپ را نگه دارد(به جز در ناحیه دفاعی اش)

 

یک ضربه آزاد از تیمی که مرتکب خطا شده است به تیم مقابل داده می شود.

ضربه پنالتی: یک ضربه پنالتی به تیم مقابل داده می شود اگر یک ربات هریک از سه خطای بالا را در محوطه دفاعی اش مرتکب شود.

ضربه آزاد غیر مستقیم: یک ضربه آزاد غیر مستقیم به تیم مقابل داده می شود اگر دروازه بان در ناحیه دفاعی اش مرتکب یکی از خطاهای زیر شود:

1- بیشتر از پنج ثانیه توپ را نگه دارد.

2- پس از رها کردن توپ دوباره با آن تماس داشته باشد اگر که رباتی با توپ تماس نداشته باشد.

 

یک ضربه آزاد غیر مستقیم به تیم مقابل داده می شود اگر یک ربات:

1- با دروازه بان در ناحیه دفاعی اش تماس داشته باشد.

2- بیش از 500mm توپ را به تنهایی پیش ببرد.

3- به توپ ضربه ای بزند که سرعت آن بیش از باشد.

4- هرگونه خطایی که در قانون هشتم آورده نشده است.

 

ضربه آزاد از جایی زده می شود که خطا رخ داده است.

تخلفات انظباتی:

خطاهای اخطاری:

به یک تیم تذکر داده و یک کارت زرد داده می شود اگر رباتی از تیمی مرتکب یکی از خطاهای هفت گانه زیر شود:

1- مرتکب رفتار غیر ورزشی شود.

2- تماس خطرناک با ربات حریف داشته باشد.

3- مکررا مرتکب خطا شود.

4- شروع دوباره بازی را تاخیر اندازد.

5- فاصله قانونی را هنگامی که ضربه دروازه, ضربه آزاد یا ضربه کرنر زده می شود را رعایت نکند.

6- باعث تغییر یا خرابی توپ یا زمین شود.

7- عمدا بدون اجازه داور وارد بازی یا از بازی خارج شود.

 

پس از دریافت کارت زرد ربات جریمه شده تیم باید فورا زمین بازی را ترک کند. بعد از گذشت دو دقیقه از بازی(که بوسیله کمک داور محاسبه می شود) ربات اجازه دارد در توقف بعدی بازی وارد بازی شود.

خطاهای اخراجی: یک تیم کارت قرمز می گیرد اگر یکی از رباتهای مرتکب رفتار غیر ورزشی شدید شود. تعداد رباتهای یک تیم پس از دریافت کارت قرمز یکی کم می شود.

 

احکام کمیته فنی لیگ رباتهای سایز کوچک:

بند 1 : تماس جسمی تماسی است که ربات را از جهت گیری, موقعیت یا حرکتش در حالی که در حال حرکت است منع می کند. هنگامی که دو ربات با سرعت یکسان حرکت می کنند و علت تماس مشخص نباشد داور می تواند اجازه ادامه بازی را بدهد.

بند 2 : مثالهایی از خطاهای اخطاری شامل حرکت کنترل نشده, هل دادن یا چرخیدن سریع هنگامی که با حرکت مجاور است. در این مثالها داور به تیم ها هشدار می دهد و توقع می رود تیم ها سیستمشان را برای کاهش بازی خطرناک تغییر دهند.

بند 3 : رباتی که در زمین قرار دارد و نمی تواند حرکت کند رفتار غیر ورزشی محسوب می شود.

بند 4 : 80% توپ هنگامی که از بالا نگاه می شود باید خارج از لایه محدب بیرونی ربات باشد. رباتهای دیگر باید بتوانند توپ را از اختیار آن ربات خارج کنند. این محدودیت برای ابزار های دریبل و شوت زنی نیز می باشد.

 

شكل14(نماي بالاي ربات)

 

بند 5 : ربات هنگامی که با توپ تماس دارد شروع به دریبل می کند و دریبل متوقف می شود هنگامی که فاصله بین توپ و ربات بوجود آید. فاصله بازسازی به دریبلر برای کمک و دریافت توپ, چرخش و توقف با توپ را می دهد.

بند 6 : محدودیت سرعت شوت زنی به منظور جلوگیری ربات در استفاده از شوت زن مکانیکی قوی در مقابل حریف یا سرعت ناامن برای تماشاگران اضافه شده است.

بند 7 : در طول مسابقات قبلی آشفتگی هایی بعد از ضربه چیپ رخ می داد و باعث گل به خودی می شد. به این دلیل شرح کاملی از این قانون در اینجا آورده شده است.

الف) اگر یک تیم ضربه چیپ زد و توپ وارد دروازه خودش شد به تیم حریف امتیاز داده می شود.

ب) اگر یک تیم ضربه چیپ به سمت حریف زد و توپ وارد دروازه خودش شد در صورتی که فاصله تماس با ربات حریف زیر 150mm باشد امتیاز به حریف داده می شود و اگر فاصله بیش از این باشد امتیازی به حریف داده نمی شود.

 

قانون نهم_ضربات آزاد:

انواع ضربات آزاد: ضربات آزاد مستقیم و غیر مستقیم می باشند. برای هر دو نوع ضربه زننده نمی تواند با توپ دوبار تماس داشته باشد.

ضربه آزاد مستقیم: اگر ضربه آزاد به طور مستقیم وارد دروازه حریف شود یک گل محسوب می شود. اگر ضربه آزاد به طور مستقیم وارد دروازه خودی شود یک گل محسوب می شود.

ضربه آزاد غیرمستقیم:

گل هنگامی قابل قبول است که توپ با ربات دیگری تماس داشته باشد و سپس وارد دروازه شود.

رویه ضربه آزاد:

اگر ضربه آزاد در ناحیه دفاعی اعلام شود ضربه آزاد از فاصله 600mm خط دروازه و 100mm از نزدیکترین خطی که خطا رخ داده است باید ضربه زده شود. در غیر این صورت ضربه آزاد از جایی که خطا رخ داده است زده می شود. تمامی رباتهای حریف حداقل باید در فاصله 500mm از توپ باشند.

خطاها:

اگر هنگام ضربه آزاد فاصله مقرر رعایت نشود ضربه آزاد باید دوباره زده شود.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 0:31  توسط reza  | 

ربات فوتباليست

قبل از هرچیز بهتر است کمی در رابطه با روش کار این ربات ها بگوییم . ربات های فوتبالیست سایز کوچک ، ربات هایی بسیار پر سرعت و با هوش هستند که بر اساس پردازش تصویر کار می کنند . در واقع بالای زمین دو دوربین نصب است که بر روی زمین سبز عمود می باشند و تصویر بدست آمده از این دوربین ها برای دو تیم ارسال می شود سپس هر دو تیم باید در کامپیوتر خود تصاویر را پردازش کنند و تشخیص دهد که توپ و بازیکنان کجا هستند سپس به بازیکننان خود بصورت بی سیم فرمان دهند که چه کاری انجام دهند . البته شرکت کننده ها هیچ کنترلی بر ربات ها ندارند و فقط بر اساس برنامه نوشته شده عمل می کند .

تا چند مدت پیش پردازشی که توسط این ربات ها انجام بصورت دو بعدی بود در واقع فقط مکان توپ بصورت x,y شناسایی می شد و اگر توپ در ارتفاعی از زمین بود ربات ها تشخیص نمی دادند ولی در آخرین مسابقاتی که شرکت کردیم متوجه شدیم حتی ربات ها ارتفاع توپ را نیز می سنجند و می توانند هد بزنند و یا تشخیص دهند که توپ از بالای سرشان عبور میکند . در واقع وقتی توپ از زمین ارتفاع می گیرد به دوربین نردیک تر می شود و درشت تر جلوه می نماید بر اساس درشت تر شدن می توان فهمید از زمین چه ارتفاعی گرفته است .


+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 0:30  توسط reza  | 

ربات پرنده

مدتی است که در مسابقات رباتیک ، ربات های پرنده نیز محبوبیت خاصی در بین شرکت کننده ها پیدا کرده است . این ربات ها به صورت معمول باید بتوانند از یک مسیر پر پیچ و خم عبور نمایند و به مقصد برسند . و امتیازاتی که شامل این ربات ها می شود سرعت ربات - استحکام - امکان فیلمبرداری - پیدا کردن مصدومین در مسیر - کشیدن نقشه مسیر - و لندینگ اتوماتیک است البته در هر مسابقه قوانین خاص خود را دارد .

مهمترین کاربرد های ربات های پرنده:

 - شناسایی مناطق دچار بحران ناشی از عوامل طبیعی مانند سیل زلزله آتش سوزی در برف ماندگان و ...

 - فیلم برداری تلویزیونی سینمایی و مستند و برای اهداف تبلیغاتی

 - بازرسی توربین های بادی، خطوط انتقال برق قدرت و برج های پالایشگاه برای جلوگیری از خرابی های کوچک قبل از تبدیل به مشکلی بزرگ

 - جمع آوری اطلاعات هواشناسی، ترافیکی و نقشه برداری

 - شناسایی نظامی و گشت های مرزی

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 0:26  توسط reza  | 

قوانين مسابقات مين ياب

در مسابقات ربات مین یاب معمولا رقابت بسیار شدید است و تیم های زیادی در این رشته شرکت می کنند . رشته مین یاب معمولا در دو بخش ربات های دستی و ربات های هوشمند برگزار می شود .

در رشته ربات های هوشمند ربات نباید با خارج از زمین مسابقه هیچ ارتباطی برقرار کند و تمام پردازش درون ربات می بایست انجام گیرد . سختی این ربات در الگوریتم اسکن زمین است .

در رشته ربات مین یاب دستی ربات با یک رایانه در خارج از زمین در ارتباط است در واقع بصورت بی سیم اطلاعات سنسور ها را برای رایانه در بیرون از زمین ارسال می کند . بخاطر قدرت بالای برنامه نویسی در رایانه قدرت این ربات بالاتر است ولی ممکن است بخاطر ارتباط بیسیم مشکل باشد .

این ربات ها برای تشخیص مین از یک سیم پیچ در جلوی ربات استفاده می کنند . در واقع در صورت قرار گرفتن فلز زیر سیم پیچ میدان مغناطیسی تغییر کرده و ربات تشخیص می دهد .

امتیاز ویژه ای که برای این ربات ها در داوری محسوب می شود توانایی ربات در کشیدن نقشه مین هاست . همچنین سرعت بالا در اسکن و پیدا کردن مین ها از ویژگی های ربات قوی است .

اگر قصد شرکت در مسابقات دارید بهتر است قبل از شروع به طراحی نگاهی به قوانین مسابقه بیاندازید . این آخرین قوانین مسابقات رباتیک خوارزمی است . در اکثر مسابقات قوانین مشابه می باشند و فقط در بعضی از نکات و اندازه ها متفاوت هستند .

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 0:23  توسط reza  | 

الگوریتم و بخشهای مکانیکی روبات نوریاب

معمولاً در ساخت موبایل روبوتها برای اینکه روبات قابلیت حرکت در جهات مختلف را داشته باشد از چند روش استفاده می گردد مثلاً استفاده از چرخهای چند جهته ( امنی درکشنال ) که این روش بیشتر جهت ساخت رباتهای دقیق سرعتی مانند رباتهای جونیور استفاده می گردد. چرخ های مورد استفاده برای این رباتها چرخهای ویژه ای هستند که معمولاً سازنده ربات قیمت زیادی بابت آن ها پرداخت می کند ولی در عوض قدرت مانور روبات و همچنین دقت حرکت آن فوق العاده زیاد است.... ( بر روی ادامه مطلب کلیک کنید )

 روش دیگر استفاده از دو نیروی محرکه مجزا در طرفین ربات است. در واقع اگر شما بتوانید به گونه ای سمت راست ربات را به جلو ببرید و سمت چپ ان را ثابت نگه دارید چرخ بر روی یک دایره دور خواهد زد. برای چنین کاری کافی شما یک موتور در سمت راست ربات و یک موتور در سمت چپ ربات استفاده نمایید. در صورتی که هر دو موتور روشن باشد ربات به سمت جلو حرکت می کند و با خاموش کردن هر یک از موتورها و روشن کردن موتور مقابل ربات در جهتی چرخش خواهد نمود. اکثر سازندگان رباتهای ساده از این روش جهت کنترل ربات خود استفاده می کنند. ربات نوریاب ما نیز همینگونه طراحی شده است. شما می توانید به ابتکار خود شکل سازه ربات را تغییر دهید و تعداد چرخ های آن را کم و زیاد نمایید تنها دقت داشته باشید که یکی از موتورها در سمت راست ربات و موتور دیگر در سمت چپ آن قرار گیرد.

robot

برای تامین نیروی محرکه ربات باید یک موتور الکتریکی کوچک که ولتاژ کاری آن بین 3 تا 6 ولت است را انتخاب نمایید. معمولاً اینگونه موتورها قدرت چندانی ندارند و نمی توانند ربات شما را حرکت دهند. برای رفع این مشکل باید به نحوی نیروی موتور را افزایش دهید. معمولاً برای این کار از تعدادی چرخ دنده و یا تسمه و پولی استفاده می شود. شما با توجه به امکانات اطراف خود روش مناسب تر را انتخاب نمایید. اگر می خواهید یک نیروی محرکه خوب را بدون دردسرهای اضافی به دست آورید اسباب بازی ها گزینه مناسبی هستند. معمولاً درون اسباب بازی های متحرک مثل ماشینها حداقل یک موتور به همراه مجموعه ای از چرخ دنده ها ( گریبکس ) وجود دارد. موتور و گربکس نمونه ساخته شده به صورت کامل از نوعی ماشین اسباب بازی ( جیپ کوچک ) که قیمتی حدود هزار تومان دارد خارج شده است. البته نمونه های موتور و گریبکس سر هم در بازار موجود است که می توانید با قیمت بیشتری ( و البته کیفیت بهتر ) تهیه نمایید. پس از نصب موتور و گربکس بر روی بدنه ربات ( بدنه ربات را می توانید از چوب یا آلومینیوم بسازی ) نوبت به اتصال چرخ ها است. اگر از موتور و گریبکس ماشینها اسباب بازی استفاده کرده اید ، چرخ همان ماشین بهترین گزینه است در غیر اینصورت می توانید چرخ را از جنس چوب خراطی کنید یا از پلاستیک فشرده ( تفلون ) بسازید. دقت کنید که قطر چرخ شما سرعت ربات را تعیین می کند که هر چقدر قطر بیشتر باشد سرعت ربات بیشتر و در عوض قدرت آن کمتر می شود. معمولاً با چرخ هایی با قطر بین 5 تا 10 سانتی بهترین نتیجه حاصل می شود.

اگر ربات شما دو چرخ دارد ( در هر طرف یک چرخ ) باید برای حفظ تعادل آن فکری بکنید. این کار را می توانید با نصب دو چرخ هرز گرد در جلو و عقب روبات انجام دهید. اگر چرخ کوچک در دسترس ندارید کافی است که یک مفتول را به صورت قلاب ( علامت سوال ) در آورده و در انتها و ابتدای ربات نصب کنید. این کار از کشیده شدن عقب و جلوی ربات بر روی زمین جلو گیری می کند.

این ربات می تواند هسته اصلی یک روبات بولینگر را تشکیل دهد. در اینصورت باید جایی برای نصب سنسور حساس به نور ( فتوسل ) در ارتفاع 30 سانتی متری از کف زمین بر روی ربات در نظر بگیرید ( با توجه به قوانین این رشته از مسابقات ) همچنین بدنه ربات را به گونه ای طراحی کنید که در هنگام برخورد با بطری ها بشترین تعداد بطری را واژگون کند.

در صورتی که همه کارها را درست انجام داده باشد پس از اتصال مدار الکترونیک و همچنین قرار دادان فتوسل در جلوی ربات ، ربات شما منبع نور را دنبال خواهد کرد.
+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 22:47  توسط reza  | 

ساخت مدار الکترونیکی روبات نوریاب

مدار الکترونیکی روبات نوریاب یا بولینگر ساده ( با دو ترانزیستور)

برای ساخت ربات بولینگر ابتدا شما به یک سازه مکانیکی به همراه موتور و گریبکس نیاز دارید. پس از آن باید بخش الکترونیکی را به گونه ای بسازید که روبات  بتواند در محیط به دنبال منبع نور بگردد و هوشمندانه به سمت آن حرکت کند. اصولاً روباتهای هوشمند نیاز به حسگرهایی دارند که اطلاعات مورد نظر را از محیط دریافت کرده و در قالب جریان الکتریکی وارد مدا کند. همانگونه که مشخص است ربات نوریاب باید اطلاعات مربوط به شدت نور اطراف خود را دریافت نماید که این کار توسط یک فتوسل انجام می شود.

فتوسل یا حسگر نور در واقع یک مقاومت متغیر است که مقدار آن با توجه به نور محیط تغییر می یابد. در صورتی که نور محیط را افزایش دهید مقاومت فتوسل کاهش یافته و جریان بیشتری از آن عبور می کند. همین تغییر جریان است که با توجه به الگوریتم تصمیم گیری ربات شما را هدایت می کند. در مقاله سعی شده است که ساده ترین مدار ممکن که در عین حال به خوبی هم کار می کند تشریح شود. به همین دلیل ممکن در برخی از موارد اصول حرفه ای طراحی مدار رعایت نشده باشد. دوباره متذکر می شویم که این مدار در عین سادگی بسیار کارآمد است و توسط تعداد زیادی از تیم های رباتیک در مسابقات دانش آموزی استان اصفهان ساخته و آزمایش شده است.

Sensor

الگوریتم کاری این ربات نوریاب به این صورت است که ربات در ابتدای کار شروع به گردش در جای خود می نماید . (برای این کار کافی است که یکی از موتورهای آن روشن و دیگری خاموش باشد) این گردش آنقدر ادامه می یابد تا جلوی ربات به سمت منبع نور قرار گیرد. دی این لحظه ربات به حرکت گردشی خود پایان داده و به سمت منبع نور حرکت می کند. (این کار با روشن کردن هر دو موتور ربات اتفاق می افتد) در صورتی که در بین راه به هر دلیل راستای حرکت ربات و منبع نور تغییر نمود ، روبات مجدداً حرکت گردش خود را آغاز می نماید تا دوباره به سمت منبع نور قرار گیرد.

اگر در کار روبات کمی دقت کنید متوجه می شوید که یکی از موتورها همواره روشن و کنترل ربات از طریق خاموش و روشن کردن موتور دیگر انجام می شود. پس موتوری که همیشه روشن است به صورت مستقیم به منبع تغذیه متصل می نماییم.

مدار تغذیه موتور دوم نیز دارای یک فتوسل است ، هنگامی که فتوسل به سمت منبع نور قرار گیرد مدار تحریک شده و موتور روشن می شود. در این مدار از دو ترانزیستور استفاده شده است که وظیفه تقویت جریان عبوری از فتوسل را به عهده دارند. به دلیل اینکه جریان موتور از ترانزیستور دوم عبور می کند لازم است ترانزیستور  T2   از نوعی انتخاب شود که قابلیت جریان دهی خوبی داشته باشد. ترانزیستور پیشنهادی از نوع منفی و به شماره Tip41  است که در صورت نیاز می توانید آن را با انوع مشابه تعویض نمایید. در طبقه اول تقویت نیز از یک ترانزیستور منفی به شماره  BD139 استفاده شده . پس از ساخت و تست ربات ممکن است که ترانزیستور Tip41  کمی گرم شود که با نصب حرارت گیر مناسب بر روی آن می توانید این مشکل را حل کنید. دیود موجود در مدار به صورت معکوس دو سر موتور قرار گرفته است تا از آسیب دیدن ترانزیستور در برابر جریان برگشتی از موتور حفاظت نماید. همانگونه که در سایر بخشهای این مقاله توضیح داده شده است ، یکی از موتورها به صورت مستقیم به منبع تغذیه متصل بوده و همیشه روشن است. و موتور دوم با استفاده از مدار فوق راه اندازی می شود. به گونه ای که در هنگام نور خوردن فتوسل و راه اندازی موتور ربات به سمت جلو حرکت خواهد نمود. در صورتی که پس از نصب جهت گردش موتور عکس جهت مورد نظر بود جای سیم های اتصالی به ترمینالهای موتور را با یکدیگر تعویض نمایید. در صورتی که در قسمتهای مختلف ربات ولتاژهای متفاوتی نیاز دارید می توانید از رگولاتور ولتاژ برای کاهش سطح ولتاژ به مقدار مورد نظر خود استفاده کنید. به زودی دیاگرام کامل مدارت داخلی نمونه ساخته شده با کلیه سیم کشی های مربوطه بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

تنظیم : پتانسیومتر موجود در مدار را به گونه تنظیم نمایید که موتور در مرز خاموشی قرار گیرد. حال اگر نور تابیده شده بر روی فتوسل کمی زیاد شود خواهید دید که موتور به گردش در می آید. با تمرین و تکرار می توانید ربات خود را در بهترین حساسیت قرار دهید.

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:31  توسط reza  | 

اينو ببين حال كن

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:26  توسط reza  | 

جديدترين ها

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15:24  توسط reza  |